چی تو فکرمونه؟

چی تو فکرمونه؟

 

ما در مُدارا به آینده امیدواریم و در کنار هم تلاش می‌کنیم تا اتفاقات خوبی بسازیم. کارِ لذتبخش در کنار هم، کمک به همه آدم ها و حل مشکلات جامعه -تا جایی که از دستمون بر میاد- از دلایل بوجود اومدن ماست. اساس همه چیز ما در مُدارا گفتگوئه. باور داریم که حرف زدن با همه آدم‌ها، با هر سلیقه و هر طرز فکری، به ما کمک می کنه تا هر روز بهتر از دیروز باشیم و نسخه‌های بهتری از “ما” به وجود بیاد. وقتی صحبت می‌کنیم –به‌ویژه در مورد آرزوها و تصورمون از آینده- روی حرفمون وایمیسیم، ولی اگر حرف بهتری بشنویم، برای کاملتر شدن روی هیچ چیزی پافشاری بی‌دلیل نمی‌کنیم.
کارها در مُدارا برای ساختن “آینده بهتر”انجام میشه. از نظر ما آینده، یک داستان از پیش نوشته شده یا سرنوشتی زورَکی نیست، آینده چیزیه که می‌شه ساختش ولی چه جور بودن و چطور شدنش به این بستگی داره که الان چه کار می‌کنیم و آینده رو چه شکلی می‌بینیم. به خاطر همین، اولین قدم ما اینه که در مورد آینده خیالپردازی کنیم، آرزوهامونو به اشتراک بگذاریم، در موردشون با هم صحبت کنیم و “همه با هم” و در کنار هم، یکی یکی این آرزوها رو عملی کنیم. آینده مال همه است و باید همه با هم بسازیمش و توش سهیم باشیم.
خیالپردازی و صحبت از آرزوها در مُدارا ته نداره ولی از اونجایی که فرصت‎ها و عمر ما توی دنیای واقعی مثل دنیای خیال بی‌نهایت نیست و در ضمن تخصص مُدارا در زمینه پوشیدنی‎هاست، روی دوتا موضوع که تا الان فکر می‌کنیم مهم‎تر هستن-تمرکزمون بیشتره. اولیش ایده‎سازی برای لباس آینده و اون یکی، فناوری‎های پوشیدنیه(اینکه منظورمون از اینا چیه به طور کامل توی صفحه: راه و رسممون توضیح داده شده). با این وجود ما تویِ هر حوزه نوآورانه‌ای که آینده رو قشنگتر کُنه پای کاریم و خوشحال می‌شیم که شما هم مهمونمون باشید.

آینده رو چطور تصور می کنیم؟

 

آینده هنوز نیومده، ولی می‎دونیم میاد. هر کسی در مورد آینده نظر خودشو داره، مُدارا هم، در مورد اینکه آینده چه جوره و چطور باید باشه نظری داره (اگر دوست دارید با نظر ما در مورد آینده و همینطور آرزو و ایده ایرانی بیشتر آشنا بشید در وبلاگ ما دسته درباره آینده و درباره رویای ایرانی را مطالعه کنید) مُدارا آینده رو اینطور می‌بینه:
  1. انسان‌ها هیچ دسته‌بندی و برتری‌ای بر اساس قومیت، زن و مرد بودن، نژاد، گرایش‌ها و… ندارند و آزادن که نحوه زندگی‌شون را انتخاب کنن و آزادانه در هر گروه اجتماعی‌ای که تمایل دارند عضو باشن
  2. زبان به تکامل رسیده، انسان‌ها همو می‌فهمن و زبانی کامل و جهانی خواهیم داشت
  3. با گذر از عصر مفاهیم، بشر به عصر تجرید نمونه‌ها وارد خواهد شد(می‎دونیم یه ذره سخته این جمله ولی اگر مطالب وبلاگ رو بخونید شما هم با ما هم نظر میشید که آسون تر از این نمی‎شد توضیح بدیم)
  4. کشورها مرزی ندارند
  5. جامعه به شرایط شفافیت مطلق رسیده، همه چیز را همه به راحتی می‌دونن و میتونن بدونن
  6. به جز خدمت به دیگران و حل مسائل دنیا چیزی برای حسادت کردن وجود نداره
  7. افراد دروغ نمی‌گن
  8. دانش به طور نامحدود در دسترس همه است
  9. همه می‌دونن که حد تعادل چیه
  10. غذا به اندازه در دسترس همه است و کسی بیشتر از نیازش چیزی مصرف نمی‌کنه
  11. منابع نامحدود انرژی برای همه و در دسترس همه است
  12. بیماری‌ها درمان می‎شن، سیستم بهداشتی از همه به طور برابر حمایت می‌کنه
  13. انسان‌ها در مصرف با هم رقابت نمی‎کنن و به طور خودجوش، به اندازه مصرف می‌کنن
  14. مفهوم زمان و مکان تغییر کرده و کِش اومدن زمان، دلالت‌هایِ میل به جاودانگی بشر را تغییر خواهد داد(WTF)
  15. اصلاح گذشته آرمان بشر خواهد شد(قسمت بشه دست جمعی سوار ماشین زمان بشیم)

نوآوری تویِ چه حوزه هایی؟

 

از اونجایی ما در “الان” زندگی می‎کنیم برای ساختن “آینده بهتر” باید به حل مسائل “امروز”بپردازیم. حل مسائل نیاز به نوآوری داره. ما در مُدارا نوآوری رو یه فرآیند می‎دونیم که حین گفتگو، کار کردن، خندیدن، مهمونی و… با قاطی شدن ایده های مختلف به‎وجود میاد. به نظر ما این نوآوری باید بتونه یا مسائل روزو حل کنه، یا مسائلی که از قبل وجود دارن و راه حلی براشون پیشنهاد شده بوده رو بهتر از قبل حل کنه و یا از به‎وجود اومدن مسائلی که در آینده به‌وجود میان جلوگیری کنه. به نظر ما راه حل های نوآورانه‎ای که پیشنهاد می شن باید تا حد ممکن آینده نگرانه باشن. با توجه به زمینه تخصصی ما حوزه های مورد علاقه ما(اگر دوست دارید با نظر ما در مورد نوآوری آشنا بشید در وبلاگ ما دسته درباره نوآوری را مطالعه کنید) شامل این موارده:
  1. نوآوری در سبک پوشش(استایل) با استفاده از مفاهیم مرتبط با شرایط اجتماعی-فرهنگی و یا نمادهای فرهنگی-هنری
  2. نوآوری در استفاده از مفاهیم برای طراحی و ارائه انواع پوشاک و پوشیدنی‌ها
  3. نوآوری در مراحل طراحی، تولید، توزیع و فروش، تبلیغات و بازاریابی انواع پوشاک و پوشیدنی‌ها
  4. نوآوری در ایجاد انواع جدیدی از پوشاک و پوشیدنی‌ها
  5. نوآوری در طراحی، تولید، توزیع و فروش انواع پوشاک و پوشیدنی‌ها جهت ارائه انواع جدیدی از پوشاک و پوشیدنی‌ها مبتنی بر حفاظت پایدار محیط زیست و طراحی مبتنی بر زیست الگو(Bionic Design)
before_after0before_after1

تویِ چه حوزه هایی کار می‎کنیم؟

 

برای ساختن آرزوها و تبدیل خیالپردازی ها به واقعیت، باید از جایی شروع کنیم. با توجه به حوزه تخصصی ما(اگر دوست دارید با اینکه ما کی هستیم و چی هستیم-با صدای عباس قادری بخونید- بیشتر آشنا بشید صفحه کی هستیم؟ را مطالعه کنید) بیشتر فعالیتمون معطوف به حوزه های مرتبط با پوشیدنی‎هاست و شامل این موارده:
  1. طراحی و ایده‌پردازی کلکسیون لباس یا اقلام پوشیدنی بر اساس مفهوم مدااُم، مفهوم آینده و یا براساس مفاهیم درون فرهنگی(جغرافیای فرهنگیِ ناحیه فلات ایران) یا درون اجتماعی(جامعه معاصر ایران)
  2. ارائه مفاهیم(Concept) جدید برای طراحی و ایده‌پردازی کلکسیون لباس یا اقلام پوشیدنی
  3. ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها در حوزه فناوری‌های پوشیدنی و فناوری در پوشیدنی‌ها
  4. ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها در حوزه مُد پایدار
  5. ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها در زمینه تبلیغات، بازاریابی و فروش کالا و خدمات در حوزه لباس یا اقلام پوشیدنی
  6. طراحی و تولید برنامه‌های رسانه‌ای ویدئویی آفلاین و آنلاین(برخط) در حوزه لباس یا اقلام پوشیدنی
  7. تبیین و انتقال دانش و تکنولوژی‌های روز در حوزه لباس یا اقلام پوشیدنی(طراحی، تولید، توزیع و فروش، تبلیغات و بازاریابی) به داخل کشور

ایده‌ی محوریِ ما چیه؟

 

از آنجا که اساس همه چیز در مُدارا گفتگوست ما محوری اولیه برای این موضوع داریم. محور اولیه گفتگو در مُدارا مفهومی است که ما اسم آنرا “مُدااُم”(modauṃ یا modaoṃ یا مُدا-ُم) گذاشته‎ایم. خصوصیات کلی این مفهوم(اگر دوست دارید با مفهوم مُدااُم بیشتر آشنا بشید در وبلاگ ما دسته درباره مُدااُم را مطالعه کنید) شامل این موارده:
  • سادگی(ناپیچیده‌گی Incomplexity و Simlicity) ظاهر در کنار پیچیدگی و کارآیی‌های درونی، بنیان اصلی مُدااُم در همه‌ی ابعاد است. شیء مُدااُم ریشه در قواعد ساده دارد. این سادگی هم به معنی بی/کم پیرایه‌گی و هم به معنای کمترین پیچیدگی و سهولت در استفاده است.سادگی ظاهری(صورت و ظاهر(Form و Surface))، پیچیدگی درونی(باطن و معنی(Subject و Concept)).
  • بدون زمان و بدون مکان است(قابل استفاده در هر زمان و هر مکان Perpetual). می‌توان آنرا در هر موقعیتی استفاده کرد و با هر وضعیت محیطی تطبیق پیدا می‌کند.
  • با دوام است(هم ذهنی و هم فیزیکیSustainable).
  • بدن را می‌پوشاند(Veil).
  • شیء مُدااُم به آسانی به طبیعت و محیط زیست باز می‌گردد و بازیافت می‌شود(Recyclable).
  • در مقتضیات و شرایط موجود، ویژگی خودبهینگی و سازگاری دارد.
  • خود شیء قابل تکامل(فرگشت‌پذیر) است به نحوی که بتوان در هر لحظه آنرا بنابر منطقی بهتر کرد(Evolvable).
  • دارای ویژگی خود همانندی است. یکایی ثابت دارد که قطعات آن با تکرار همان یکا قابل تولید باشند(Self-Similarity).
  • شیء مُدااُم باید از روی آگاهی مخاطب توسط وی انتخاب شود و نه با القای فکری مستقیم یا غیر مستقیم سازنده به هر طریقی. مصرف‌کننده باید در انتخاب آن استقلال داشته باشد. انتخاب و مصرف شیء مُدااُم توسط مخاطب با اختیار و استقلال فکری انجام می‌شود(Awareness).
  • تغییرات آن در اصل و هویت نیست بلکه در ماهیت است.(تغییرات درون ظرف تغییر رخ می‌دهد).
  • اگرچه در شیء مُدااُم پیچیدگی‌های فکری تعبیه می‌شود(Internal Complexity) اما استفاده از آن راحت است(Easy to Use).(پیچیدگی‌ها درون آن تعبیه می‌شود و سامانه‌ای تو در تو(Nested) است). به عبارتی بر اساس تکرار نظمی پیچیده به وجود می‌آید. با این توصیف شیء مُدااُم ناپیچیده‌گی(Incomplexity) دارد.
  • الویت در طراحی و تولید شیء مُدااُم اشکال نااقلیدسیِ(Non-Euclidean Geometry) بر گرفته از طبیعت هستند(Natural Base) به همین دلیل می‎توان آنرا نوعی طراحی براساس زیست الگو دانست(Bionic Design).
  • تجلی سوژه‌ی وحدت وجود(Reperesent of Unity of Being  یا  Unity of Existence) است.

چطور مهمونمون بشید؟

 

هر چند وقت یکبار در مُدارا ما میزبان کسایی می‌شیم که دوست دارن در ساختن آینده بهتر برای آدم‌ها کمکمون کنن. واقعیت اینه که اگر جا و امکانات کافی داشته باشیم، دوست داریم همه مهمون ما باشن ولی تا اون موقع خوشحال می‌شیم که از فرد یا تیم هایی که(الویت ما با تیم‎های نوآوره ولی اگر یک نفر به تنهایی ایده چشمگیری داشت می‌تونه برای اومدن به مهمونی درخواست بده) تویِ حوزه‌های زیر ایده دارن و می‌خوان مهمونمون بشن میزبانی کنیم:
  1. تیم‌‌های طراحی و تولید پوشاک و پوشیدنی‌‌ها
  2. تیم‌‌های تولید محتوا
  3. تیم‌‌های برگزاری رویدادها
  4. تیم‌های طراحی و تولید محتوای رسانه‌ای
  5. تیم‌های فعال در حوزه فناوری‌های پوشیدنی
  6. تیم‌های طراحی و تولید اپلیکیشن
اگه دوست دارین بدونین چطور می‌تونید مهمون ما بشید صفحه راه و رسممون را بخونید و اگه می خواید در مورد زمان مهمونیامون مطلع بشید این صفحه را ببینید: مهمونیامون و اگه می‌خواید مهمون ما بشید این صفحه را: بیا مهمونی در ضمن اگر هر سوالی دارید(بعد از خوندن این صفحه: از ما پرسیدن که… و اگر به پاسخ لازم نرسیدید) می‌تونید اینجا از ما بپرسید.